trademark sign protected with padlock on the white background (3d render)

ביטול סימן מסחר רשום

מהו ביטול סימן מסחר רשום?

ביטול סימן מסחר רשום הוא פעולה המבוצעת על ידי רשם סימני המסחר בעקבות בקשה המוגשת על ידי אדם אשר רישום הסימן גורם לו נזק, או עלול לגרום לו נזק. האפשרות להגיש בקשה לביטול סימן מסחר היא חשובה ומהותית, מאחר והיא מאפשרת לכל מי שחפץ בכך, ובעיקר למי שנפגע מרישומו של סימן מסחר כזה או אחר, לוודא שאותו סימן לא נרשם מתוך אינטרס לחסום תחרות הוגנת בשוק, ממניעים כלכליים שלא בתום לב, או מתוך ניסיון למנוע שימוש בסימן על ידי אחרים, ללא כל כוונה אמיתית לעשות בו שימוש.

trademark sign protected with padlock on the white background (3d render)

 

 

מה העילות שבגינן ניתן להגיש בקשה לביטול סימן מסחר רשום?

סעיף 41 לפקודת סימני המסחר קובע כי כל אדם אשר חפץ בכך יכול להגיש בקשה לביטול סימן מסחר. פקודת סימני המסחר קובעת כי הגשת בקשת ביטול תתאפשר כאשר לבעל הסימן לא הייתה כוונה בתום לב להשתמש בסימן, או אם לא היה שימוש בסימן בתוך שלוש השנים שלפני בקשת הביטול.

כלומר, ככל שלא נעשה שימוש בסימן בשלוש השנים שלאחר מועד רישומו, ניתן להגיש בקשה לביטולו. מטרת הסעיף היא לוודא שבפנקס סימני המסחר לא יהיו סימנים שלבעליהם אין עניין בהם, וכן להבטיח שאותם בעלי הסימנים לא יגבילו את השוק שלא לצורך. אם כך, דרישת השימוש בסימן המסחר לאחר רישומו נובעת מהחשש העיקרי שסימני מסחר יירשמו באופן רחב וללא הגבלה, ושלאחר רישומם לא ייעשה בהם שימוש, כך שהם למעשה יביאו למצב של חסימת השוק התחרותי.

Trademark Branding Advertising Copyright Concept

 

איך ניתן לבטל סימן מסחר רשום?

החוק קובע כי בקשה לביטול סימן מסחר תוגש לרשם סימני המסחר. הנטל להוכיח כי בעל סימן המסחר נמנע משימוש בו מוטל כולו על הכתפיים של מבקש הביטול. כמו כן, החלטתו של הרשם בעניין זה תהיה נתונה לערעור בפני בית המשפט המחוזי.

מתי ניתן להגיש בקשה לביטול סימן מסחר רשום?

סעיף 39 לפקודת סימני המסחר קובע כי בקשה למחיקת סימן מסחר מפנקס סימני המסחר, על סמך הנימוקים שסימן המסחר אינו כשר לרישום, או שרישום סימן המסחר יצר תחרות בלתי הוגנת, תוגש תוך חמש שנים מיום קבלת תעודת הרישום. עם זאת, הגשת בקשה לביטול סימן מסחר על סמך הנימוק שהבקשה לרישומו הוגשה שלא בתום לב, תוכל להיעשות בכל עת.

רוצים לבטל סימן מסחר של גורם כלשהו? פנו אלינו במספר הטלפון 077-231-2126 או ב”צור קשר“. אין באמור לעיל כדי להוות משום חוות דעת כלשהי. מומלץ להיוועץ בעורך דין הבקיא בתחום.

אולי תתעניינו במאמרים הבאים:

  1. רשם סימני המסחר בישראל
  2. איך רושמים סימן מסחר – שאלות ותשובות 
  3. סימני מסחר בישראל